Contacteaza-ma!

STIL DE VIATA SANATOS PENTRU PREVENIREA CANCERULUI

STIL DE VIATA SANATOS PENTRU PREVENIREA CANCERULUI

Am vorbit despre factorii de risc in aparitia cancerului. Sa vedem acum cativa dintre factorii de protectie. Ce avem de facut pentru a ne proteja? Cum luptam impotriva cancerului?

 

Atunci cand nu mai suntem atenti la noi, nu ne mai ascultam corpul si intram in iuresul vietii de zi cu zi, riscam sa nu mai respectam regulile unui stil de viata sanatos. Abaterile repetate de la comportamentele sanatoase au efecte nefaste asupra sanatatii noastre.

Somnul suficient (7-8 ore/noapte) si de calitate, cu respectarea intervalului orar care sa asigure secretia normal de cortizol este un important factor de protectie.

Evitarea sau reducerea la minimum posibil a stresului – este echivalent cu scaderea excesului de cortizol care produce inflamatia cronica si efecte distrugatoare in lant. Dereglarea functiei axului hipotalamo-hipofizo-corticosuprarenalian deregleaza balanta organismului.

Reducerea la minimum a emotiilor “negative”  si aducerea in viata fiecaruia a emotiilor “pozitive”–  tristetea prelungita, frica, panica, furia pe perioade indelungate, nemultumirile trebuie inlocuite cu sentimente de pace, liniste, bucurie, impacare, iertare, apreciere, recunostinta.

Renuntarea la fumat - Fumatul este asociat cu riscul crescut de cancer, riscul unui fumător în ceea ce privește dezvoltarea cancerului fiind de 2-10 ori mai mare decât al unui nefumător, în funcție de numărul de țigări fumate și perioada de când fumează. După renunțarea la fumat, unele efecte benefice încep să se vadă din primele minute, iar pentru altele e nevoie de mai mult timp: după 20 minute, ritmul cardiac și tensiunea arterială se reduc, dar depinde si de cat timp a fumat persoana respectiva; după 12 ore, nivelul de monoxid de carbon din sânge revine la normal; după 2 săptămâni -3 luni, circulația sangvină la nivel pulmonar se îmbunătățește; după 1-9 luni, se reduce tusea și efectele ca scurtarea respirației; după 1 an, riscul coronarian se reduce la jumătate; după 5 ani riscul de cancer oral, cancer la nivelul gâtului, esofagului, vezicii biliare se reduce la jumătate, iar riscul de cancer cervical ajunge la fel ca al unui nefumător; după 10 ani, riscul de deces din cauza cancerului pulmonar se reduce ă la jumătate; după 15 ani riscul de boli coronarine scade și devine la fel ca al unui nefumător.

Limitarea consumului de alcool, fara excese

Reducerea expunerii la factorii de poluare din mediu – desi greu de facut, este o chestiune de alegere a locului in care traiesti. E adevarat ca planeta e foarte poluata, dar fiecare este responsabil sa-si reduca la minimum posibil influentele negative din mediu.

Expunerea la radiatia solara cu atentie – cu protectie si doar in intervalul orar recomandat

  • Radiațiile ultraviolete provenite de la soare, principala cauză a cancerelor de piele;
  • Radiațiile ionizante care includ radiațiile medicale de la investigații de diagnostic ca radiografiile, scanările CT, fluoroscopia etc.

Asigurarea de alimente fara aditivi, neprocesate, fara toxine – Cititi etichetele cu atentie si pregatiti mancarea acasa, mancati neprocesat!

Medicamente si proceduri medicale doar cu prescriptia medicului

Reducerea stresului  oxidativ – imbunatateste-ti alimentatia cu antioxidanti care neutralizeaza radicalii liberi si incetinesc procesele degenerative.

Reducerea factorilor care provoaca inflamatia cronica – redu la minimum consumul de zahar si incearca sa mananci macar 10 zile fara gluten. Vei putea face diferenta!

Miscare – Alege sa fii activ din placere! Cel putin 30 minute in fiecare zi, miscare activa si mers pe jos! Pentru tineri si adultii fara probleme de sanatate invalidante, 30 minute/zi nu sunt suficiente!

Mentinerea unei greutati corporale normala - Modul în care greutatea crește riscul de cancer variază. De exemplu, estrogenul produs de celulele adipoase poate crește riscul de cancer mamar post-menopauză; glicemia crescuta este asociata cu supraponderalitatea și creșterea riscului de cancer de colon sau pancreatic.

Obezitatea crește riscul de dezvoltare a calculilor biliari, precum și a refluxului gastric, care pot crește riscul de cancer al vezicii biliare, respectiv cancer de esofag. De asemenea, celulele adipoase în exces produc citokine și alte substanțe care pot declanșa inflamații cronice, asociate cu riscul de cancer.

Monitorizează-ți greutatea corporala!

Dieta sanatoasa – Cativa dintre nutrientii alimentari cu rol protector antitumoral:

  • Fibre – legume, leguminoase (fasole boabe, mazare), fructe uscate (prune, caise), sparanghel, salata verde, porumb nemodificat genetic, broccoli, morcovi, spanac, mere, cereale fara gluten
  • Vitamina D - soare (expunere), ciuperci, peste gras, oua, lapte, branza, unt (atentie la cantitati!)
  • Vitamina E – alune de padure, arahide, soia nemodificata genetic, masline, rapita
  • Vitamina C – fructe (citrice, capsuni, kiwi, mango, pepene galben, catina, macese, rodie, fructe de padure) si legume proaspete (broccoli, spanac, conopida, varza, ardei gras)
  • Acid folic – legume cu frunze verzi, suc de portocale, broccoli, avocado, sparanghel
  • Zinc – carne, peste, ciuperci
  • Seleniu – cereale care cresc pe sol bogat in selenium (atentie la gluten!)
  • Fitonutrienti – toate legumele si fructele, ceai, vin, ciocolata neagra
  • Antioxidanti 
  • Grasimi sanatoase (acizi grasi esentiali Omega 3)
  • Apa in cantitate suficienta pentru organism
  • Mananca "verde"!

Protejarea de infectii virale - virusul hepatitic B, virusul Papilloma (HPV) s.a.

Controlul medical periodic - 1 data/an - asigura depistarea precoce a diferitelor probleme de sanatate, diagnosticarea precoce si interventia in timp util

In momentul in care factorii de protectie inclina balanta in favoarea lor, factorii de risc isi diminueaza puterea.

Fiecare cancer are si metode specifice de preventie.

Alege cu atentie pentru sanatatea ta!